Seminaarimateriaali Turku 8.11.2017

Arktisuudesta potkua elintarvikevientiin -seminaari pidettiin Turun linnassa 8.11.2017.

Klikkaa kuvaa ja video avautuu youtubeen.
Seminaariohjelman ja esitysmateriaalin pdf-tiedoistoina löydät sivun alareunan linkeistä.

Tilaisuuden ohjelma

Arktisen elintarviketuotannon vahvuudet,  Jaana Kotro,  Luke
Arktisuuskonseptin esittely sekä testaustuloksia Kiinasta ja Vietnamista,  Eeva Heikkilä, Ruokatieto
Viennin portaat, toimitusjohtaja Anttti Lauslahti, Reilua.fi
Uudesta alueellisesta yhteistyöstä vauhtia vienninedistämiseen. Niko Kyynäräinen, Turku Science Park Oy
Arktisuudesta potkua markkinointiin – tietopaketti kala-alan toimijoille. Anu Reinikainen, Luke
Vientituotteena kala. Mahdollisuuksia ja haasteita. Katriina Partanen, Pro Kala ry 

Ready, Steady, Go! – ovatko tuotteesi valmiina maailmalle? Eeva-Liisa Lilja, Fennopro
Elintarvikeviennin askeleet viranomaisen näkökulmasta Sanna Kiuru, Evira
Yrittäjien kokemuksia vientimarkkinoilta: FP-Kotaja ja Ice Age Water
Food from Finland – miten menestyä maailmalla Esa Wrang, Food from Finland

Online opportunities in the world’s largest e-commerce market in  China. By Jonna Wibelius, Business Finland
Miten pk-yritys voi päästä kansainvälisille nettikauppamarkkinoille markkinoille Euroeat Oy, Raimo Puustinen
Tilaisuuden yhteenveto ja kannustavat päätössanat. Lisa Savola, Munax Oy
 

Seminaarin esitykset videopätkinä

Arktisen elintarviketuotannon vahvuudet, hankekoordinaattori Jaana Kotro, Luonnonvarakeskus Luke
Jaana Kotro kertoo, mitä vahvuuksia arktisella ruuantuotannolla on: puhdas ilma, puhdas vesi, puhdas maaperä, mutta myös osaaminen, jolla luonnonolosuhteet kesytetään ja mahdollistetaan vastuullinen ruuantuotanto.

Arktisen elintarviketuotannon vahvuudet - Jaana Kotro, Luke
 

Arktisuuskonseptin esittely sekä testaustuloksia Kiinasta ja Vietnamista, hankevastaava Eeva Heikkilä, Ruokatieto
Eeva Heikkilä kertoo hankkeen tuottamasta viestintämateriaalista. Kuullaan myös mitä mieltä kiinalainen ja vietnamilainen kuluttaja on arktisesta ruuantuotannosta.

Arktisuuskonseptin esittely sekä testaustuloksia - Eeva Heikkilä, Ruokatieto Yhdistys ry.
 

Viennin portaat, toimitusjohtaja Anttti Lauslahti, Reilua.fi
Antti Lauslahti kertoo, miten yritys tyypillisesti alkaa viennin pienestä. Viennin portaat -malli.

Viennin portaat - Antti Lauslahti, reilua.fi
 

Uudesta alueellisesta yhteistyöstä vauhtia vienninedistämiseen. Niko Kyynäräinen, toimitusjohtaja, Turku Science Park Oy
Niko Kyynäräinen esittelee Varsinais-Suomen ruoka- ja vientihankkeita.

Alueellisesta yhteistyöstä vauhtia vienninedistämiseen - Niko Kyynäräinen, Turku Science Park
 

Arktisuudesta potkua markkinointiin – tietopaketti kala-alan toimijoille. Anu Reinikainen, tutkija, Luonnonvarakeskus
Anu Reinikainen kertoo arktisista luonnonolosuhteista ja miten ne näkyvät luonnonkalassa ja toisaalta kasvatetusssa suomalaisessa kalassa. Esimerkkeinä lohi ja muikku.

Arktisuudesta potkua markkinointiin – tietopaketti kala-alan toimijoille - Anu Reinikainen, Luke
 

Vientituotteena kala. Mahdollisuuksia ja haasteita. Katriina Partanen, toiminnanjohtaja, Pro Kala ry. Alla Luonnonvarakeskuksen Kalamarkkinakatsaus.


 

Kalamarkkinakatsaus 2016 Luonnonvarakeskuksen kalamarkkinakatsaus 2016 (2017)


 

Ready, Steady, Go! – ovatko tuotteesi valmiina maailmalle? Eeva-Liisa Lilja, toimitusjohtaja, Fennopromo Oy
Eeva-Liisa Lilja kertoo, miten pk-yritykset voivat työpajoissa valmistautua vientimarkkinoille.  Fokuksessa on tuotekehitys ja sen kaikki näkökulmat.

Ready, Steady, Go! – ovatko tuotteesi valmiina maailmalle?   Eeva Liisa Lilja, Fennopromo
 

Elintarvikeviennin askeleet viranomaisen näkökulmasta Sanna Kiuru, ylitarkastaja, Evira
Sanna Kiuru Eviran pk-vientihankkeesta kertoo, mitä näkökulmia yrityksen on otettava huomioon erityisesti, kun viedään elintarvikkeita EU:n ulkopuolell.

Elintarvikeviennin askeleet viranomaisen näkökulmasta - Sanna Kiuru, Evira
 

Yrittäjien kokemuksia vientimarkkinoilta: Mainiot tarinat pienten yritysten iennin alkutaipaleilta.

FP-Kotaja Oy Finnish Plant, yrittäjät Tuuli ja Matti Kotaja. www.finnishplant.com ja www.kidemaa.com

 Matti Kotaja, FP Kotaja Oy Finnish Plant

Ice Age Water Ltd Finland, factory manager Samuel Sarja. www.vellamo.com

 Ice Age Water Ltd Finland, factory manager Samuel Sarja
 

Food from Finland – miten menestyä maailmalla Esa Wrang, toimialajohtaja, Finpro/Food from Finland –ohjelma
Food from Finland tukee yrityksiä - olivatpa ne viennin alkumetreillä tai kokeneita konkareita.

Food from Finland – miten menestyä maailmalla -  Esa Wrang, Food from Finland

Online opportunities in the world’s largest e-commerce market, China. By Jonna Wibelius, Business Development Manager, Finpro/Food from Finland -ohjelma
Jonna Wibelius tells about the huge e-commerce market in China.

Online opportunities in the world’s largest e-commerce market - Jonna Wibelius, Food from Finland
 

Miten pk-yritys voi päästä kansainvälisille nettikauppamarkkinoille

Esimerkkeinä
• Euroeat Oy, Hallituksen puheenjohtaja Raimo Puustinen. www.euroeat.fi
Suomalainen verkkokauppa Kiinan markkinoilla

Miten pk-yritys voi päästä kansainvälisille nettikauppamarkkinoille - Raimo Puustinen, Euroeat Oy

• Case: Kiinan vientilupaprosessi. Antti Lauslahti, toimitusjohtaja, Reilua.fi
Kokemuksia suomalaisten yritysten haasteista Kiinan vientilupakäytäntöjen parissa.

 Kiinan vientilupaprosessi - Antti Lauslahti, Reilua.fi
 

Tilaisuuden yhteenveto ja kannustavat päätössanat. Lisa Savola, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Munax Oy
Lisa Savola esittelee innovatiisia tuotteita vientimarkkinoille ja kehottaa muitakin rohkeasti vientimarkkinoille.

Tilaisuuden yhteenveto ja kannustavat päätössanat -Lisa Savola, Munax Oy